2009年2月17日

Globalization 與中國的堀起!


早前翻看一篇2005的雜誌文章,
內容是關於全球經濟一體化的,
其中一段是那位歐洲記者訪問內地一間工廠的經理,
他們的對話很值得我們中國人咀嚼細味!
"Why do you work so hard, Bernard?"
"I do it for the sake of my career-and my country.It is very, very important that China gets ahead."
"Do the Chinese want to dominate the world?"
He looks as though he might want to say yes, but the question puts him on his guard.
"Dominate? I'd prefer to say that we want to play a more important part in the global concert."
.......
"Why is globalization taking over, Bernard?"
"It is an economic law. Just like evolution is a natural law. The best quality-the best price-always wins."
"Are the Europeans the dinosaurs of the globalization age?"
"Oh, absolutely not! I admire European technology and engineering. There's still so much to learn."
But he smiles. Perhaps the idea of a European fearing China appeals to him.
Spiegel Special Internation Edition 7/2005
我們覺得勤力工作是理所當然的,
但外國人眼裏卻是野心處處;
我們只是想為國家興起作點貢獻,
但西方社會卻視為洪水猛獸的來臨。
看完這篇文章,
讓我驚訝西方人真的那樣怕中國堀起嗎?
美國現今就是世界霸主,
為何他們又没有像怕中國那樣怕它呢?
中國真的讓人有將會霸佔世界的感覺嗎?
中國人強大起來後,真的會行這一步嗎?
我没有百分百肯定的答案......

17 則留言:

Oscar 說...

lol 我反而覺得只係果個記者玩野.
點都無可能問人"係咪想征服世界", 佢只係想引個受訪者講D大言不慚既野, 引人出醜je.

外國人從來無亞洲人咁自謙, 而歐洲人當中亦有喜歡賣弄小聰明的, 睇佢最後一句已經覺. 人地個經理已經答得好得體, 佢仲可以捉住人地個smile潤返人一句.

梁巔巔 說...

中國都唔知做錯啲乜?! 受咗詛咒?! 中國同中人好恰啲?!

衰咗咁多年, 而家只係好番啲啫!

我 X~

Ruth Tam 說...

Currently, China's GDP is around 6% of the world's GDP. The Western countries, i.e. American and European, have 60% of the world's GDP.

Yet, over the 3000 years of economic history, except the last hundred years, China has around 20% to 30% of the world's GDP. The highest was 37% during rule of 乾隆 in the Ching Dynasty. (Learned from a seminar and haven't verified the correctness yet.)

People are saying, it's not the raise of China, but just the recovery. With this part of economic history behind, people have the reason to worry. Just imagine what will it be like if China goes back to the normal days of havin 20 to 30% of the world's GDP.

茂斯 說...

對那些國家大事沒細胞去死, 反倒喜歡你的歌, 非常好

匿名 說...

新鮮兄:
上文揭示歐美西方國家無時無刻,
千方百計故意刻意嚴防中國崛起,
中國改革三十年來有賴外來投資,
是以出口帶動經濟增長世界工廠,
美國先自殘攪到其他外資都短拙,
外國減少買中國貨只靠經濟內燃,
若中央不能保八令到胡溫配不保,
政治不穩小形內亂拖垮中國不遂,
起碼拖慢中國的發展,
中國經濟底子不夠厚,
人民素資薄弱不團結,
論形勢實在不容樂觀。

imak 說...

我都覺得個記者有d問題, 點會咁問架?! 佢expect 人家點答呢? "oppps, 俾你識穿左tim!"

anyway, 中國想霸佔世界, 又如何? 美國不也野心悖悖嗎? 在無形與有形之間在控制世界嗎?

Haricot 微豆 說...

>> ... 西方人真的那樣怕中國崛起嗎?

Yes and no ....

Yes: There is still a fundamental political discomfort with a one-party, communist regime that controls one-quarter of the world's population.

No: Keeping China's on side could mean benefits in terms of trade and investment and global security against terrorists.

匿名 說...

其實最怕中國強大的根本就是美國! 她為什麼要做日本的後盾, 當時的作用就是用來牽制中國! 而他們最怕的, 其實是"共產主義"四個字.

很多西方人還仍然以為中國活在文革時代! 所以當外國傳媒"老屈"中國的西藏事件上, 90%西方人是相信的!

順帶一提, 大部分歐洲人是很討厭美國人的! 覺得他們沒文化沒教養沒內涵和蠢=P

新鮮人 說...

Oscar,
有這種想法的西方人也不少啊!

新鮮人 說...

巔兄,
中西一向溝通不足,
亙相不信任和不了解,
近年中國堀起,
他們自然會有點懼怕!

新鮮人 說...

ruth,
你的數據十分有趣,
不知準確性有多少,
但從這個角度來看也頗新鮮! =)

新鮮人 說...

茂斯,
謝謝! 大家喜歡就好了! =)

新鮮人 說...

space,
美國不未是想"自殘"吧,
只是他們的貪婪和自私做成今日的局面,
從而影響到全球經濟了!
中國經濟一定受到不少威脅,
希望可以把衝擊減到至少吧!

新鮮人 說...

imak,
這樣好明顯不少外國人的"中國威脅論",
根深蒂固,
所以才有意識的問這條問題囉!

新鮮人 說...

微豆,
其實中國根本就是一個"資本主義"國家了,
可以話比不少西方國家更資本主義,
內地無論政府以至人民都是向錢看,
公共主義根本不存在,
社會主義也是空談口號,
這點西方各國一定會看到的,
他們怕的不是政府形態,
而是經濟侵略多一點喎,
尤其是美國和中國的貿易易差,
這點是美國最擔心和憂慮的!

新鮮人 說...

anmary,
共產主義問題己是幾十年的歷史因素了,
現在中國明為"社會主義",
實為超級"資本主義",
這點美國等西方國家是見到的,
他們擔心的反而是怕中國經濟堀起,
從而影響到政治平衡啊!

匿名 說...

但你要明白有些印象是"根深柢固"的, 我的朋友來自很多不同的地方, 他們都說大部分人仍然對中國有很深的誤解, 還以為是以前那個時代, 講錯句說話都會被槍斃!

老實說, 很多外國人(不淨說西方人), 他們真的很沒國際視野, 什麼都不知道卻在那邊說三道四, 抗議遊行, 又再說回西藏問題, 他們對中國和西藏的歷史又知道多少呢?

在各地方的人中, 我真的覺得香港人的國際視野是最廣的, 小事未必知, 但國際大事就是小學生還是維園阿伯點都會知多少, 就是跟我們資訊很發達有關吧!